میزبانی ابری چیست؟

میزبانی ابری چیست؟

میزبانی ابری (cloud hosting) نوعی از میزبانی وب است که بر روی تعدادی سرور مجازی قرار می گیرد و به این صورت است که اطلاعات کاربران بر روی چند سرور ذخیره می شوند و مزیت آن اینست که اگر یک سرور به هر دلیل از دسترس خارج شوذ یک سرور دیگر وب سایت شما را پشتیبانی می کند.

میزبانی ابری که به آن هاست ابری نیز می گویند یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در زمینه میزبانی وب است.

چند سرور در میزبانی ابری

میزبانی ابری یا Cloud Hosting چیست؟

مفهوم میزبانی ابری یا هاست ابری این است که منابع مورد نیاز وب سایت شما بین چندین سرور مجازی با موقعیت های مختلف جغرافیایی تقسیم می شوند و هدف تمام این سرورها پشتیبانی از وب سایت شما است. وقتی یک یا چند سرور از یک وب سایت پشتیبانی می کنند و با تعامل با یکدیگر منابع مورد نیاز وب سایت را تامین می کنند به آن پردازش ابری میگویند.

یک مثال برای میزبانی ابری می توان به وب سایت Google.com اشاره کرد که یکی از غول های اینترنتی در دنیا است و تمام منابع مورد نیاز این موتور جستجوی قدرتمند روی صدها سرور در نقاط مختلف جهان پراکنده شده اند و هر زمان کاربران از هر جای دنیا وارد سایت گوگل می شوند بدون هیچ مشکلی مانند لود نشدن وارد این سایت می شوند.

نحوه عملکرد هاست ابری 

میزبانی ابری شامل تعدادی سرورهای متصل به هم از طریق یک شبکه همسان است که خدمات میزبانی وب را ارائه می دهند. و وظایف بین این سرورها که به هر کدام از آنها یک ابر (Cloud) می گویند، تقسیم می شود تا هر زمان برای یک سرور مشکلی بوجود آمد دیگر سرورها سریع جایگزین آن شوتد و بدین ترتیب از پایین آمدن سایت جلوگیری شود.

گاهی اوقات یک سرور با درخواست های زیاد کاربران مواجه می شود که در این مواقع ممکن است سرعت سایت پایین آمده و یا پهنای باند کم شود که در این موقعیت ها بلافاصله دیگر سرورها به کمک این سرور آمده و با تقسیم کردن بار ترافیکی بین خود باعث ارائه بهتر خدمات به بازدیدکنندگان می شوند.

بهتر است در سیستم میزبانی ابری از سرورهایی استفاده کنید که از نظر سخت افزاری قوی باشند تا باعث افزایش کیفیت ارائه خدمات در تمام سطح ابر شوند. هاست های ابری که قیمت پایین دارند معمولا نمی توانند خدمات خوبی ارائه دهند.

مزایای میزبان ابری

همانطور که گفته شد در میزبانی ابری منابع یک سرور مانند ( RAM, CPU, …) از چندین سرور با سخت افزارهای مختلف تامین می شود و به دلیل داشتن این ساختار هر گاه در یکی از سرورهای تامین کننده منابع مشکل سخت افزاری بوجود بیاید بلافاصله دیگر سرورها جایگزین شده و مشکلی در ارائه خدمات به کاربران بوجود نمی آید و بدین ترتیب وب سایتی که از تکنولوژی میزبانی ابری استفاده می کند همواره در دسترس بوده و قادر به ارائه خدمات می باشد و این موضوع یک نقطه قوت برای یک سایت است.

همینطور هاست ابری باعث می شود که زمان پایین آمدن وب سایت یا به اصطلاح Down شدن کاهش یابد. چون به محض اینکه یک وبسایت از دسترس خارج شد سرورهای دیگر جایگزین شده و آن را پشتیبانی می کنند.

یکی دیگر از مزایای میزبانی ابری این است که در ساعاتی که درخواست بازدید از یک سایت زیاد می شود، سرعت سایت کم نمی شود و همچنین پهنای باند با کاهش روبه رو نمی شود چون سرورهای پشتیبان با تقسیم وظایف بار ترافیکی را کم می کنند.

برخی از معایب هاست ابری

هر سیستم با وجود داشتن مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. در اینجا تعدادی از معایب هاست ابری را شرح می دهیم :

افزایش هزینه ها

وقتی میزان بازدید کاربران از سایت شما افزایش پیدا می کند نیازمند زیاد شدن ترافیک و پهنای باند سایت است که هاست ابری بتواند خدمات بهتری ارائه دهد و به همین دلیل نیازمند هزینه ی زیادی است. و از طرف دیگر منابع وب سایت باید مرتب بروزرسانی شوند و در صورت زیاد بودن منابع بر روی سرورهای مختلف هزینه بروزرسانی منابع سخت افزاری بسیار بالا خواهد بود.

 ضریب امنیت وب سایت در میزبانی ابری

چون در میزبانی ابری داده ها بر روی چندین سرور پراکنده هستند بالا بردن امنیت وب سایت برای جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز و حملات اینترنتی کار دشواری خواهد بود.

شما بهتر است برای بالا بردن امنیت سایت هاست ابری را از شرکت های معتبر و دارای نام و نشان تهیه کنید.

تهیه نسخه پشتیبان

در میزبانی ابری چون منابع سایت روی سرورهای زیادی پراکنده هستند تهیه نسخه پشتیبان کار دشواری است. هر چند اغلب شرکت های هاستینگ با یک روش خاص از داده های سایت شما نسخه پشتیبان تهیه می کنند اما توصیه می شود که صاحبان وب سایت هم از منابع و داده های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنند تا در صورت بروز مشکل در هاست ابری به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

تفاوت سرورهای اختصاصی و VDS و هاست ابری 

در میزبانی ابری همانطور که گفته شد اطلاعات وب سایت روی چندین سرور پراکنده است و در نتیجه ضریب اطمینان وب سایت و پایداری داده ها نسبت به یک سرور اختصاصی بسیار بالاتر است. چون به جای استفاده از یک سرور اختصاصی، چندین سرور در اختیار دارید.

در مقایسه هاست ابری و VDS ها یا هاست های اشتراکی، هزینه ترافیک و ارائه خدمات و نگهداری منابع در سایت هایی که با میزبانی ابری کار می کنند بسیار بالاتر از VDS ها یا هاست های اشتراکی است. در هاست های اشتراکی چون حدود صد های وب بر روی یک سرور قرار دارد هزینه ها پایین تر خواهد بود اما اگر به هر دلیل سرور مرکزی دچار مشکل شود کل سایت دچار مشکل شده و ممکن است از دسترس خارج شود. بنابراین هاست های اشتراکی از نظر پایداری نسبت به هاست های ابری بسیار پایین تر هستند.

هاست ابری و هاست اشتراکی

سخن آخر

تکنولوژی میزبانی ایری به دلیل مزایای زیادی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبان شرکت های بزرگ و کوچک قرار گرفته است. ایراد بزرگ این سیستم هزینه های بسیار بالای آن است. هر چند در چند سال اخیر این هزینه ها کاهش چشمگیری داشته است اما باز هم برای کسب و کارهای کوچک به صرفه نیست.

امیدواریم تکنولوژی هاست ابری روز به روز قدرتمندتر و با هزینه های کمتر در دسترس کاربران قرار گیرد.

 

 

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.