آیکان یا ICANN چیست ؟

آیکان یا ICANN چیست ؟

معرفی آیکان یا ICANN

معرفی آیکان ( ICANN )

برای دسترسی به شخص دیگری در اینترنت ، باید آدرسی را در رایانه خود تایپ کنید که شامل نام یا شماره آم فرد است. این آدرس باید منحصر به فرد باشد تا کامپیوترها بدانند کجا یکدیگر را پیدا کنند. ICANN این شناسه های منحصر به فرد را در سراسر جهان هماهنگ می کند. بدون این هماهنگی ما یک اینترنت جهانی نخواهیم داشت.

ICANN در سال 1998 تشکیل شد. این یک مشارکت غیرانتفاعی متشکل از افراد از سراسر جهان است که به حفظ امنیت اینترنت ، پایدار و قابل تعامل اختصاص دارد. آیکان رقابت را ترویج می کند و خط مشی هایی را در مورد شناسه های منحصر به فرد اینترنت ایجاد می کند. ICANN محتوای موجود در اینترنت را کنترل نمی کند. نمی تواند اسپم را متوقف کند و با دسترسی به اینترنت سروکار ندارد. اما از طریق نقش هماهنگ کننده سیستم نامگذاری اینترنت، تأثیر مهمی بر گسترش و تکامل اینترنت دارد.

سیستم نام دامنه در آیکان ( ICANN ) 

سیستم نام دامنه یا DNS سیستمی است که برای دسترسی به اینترنت برای انسان طراحی شده است. راه اصلی پیدا کردن رایانه‌هایی که اینترنت را تشکیل می‌دهند از طریق یک سری اعداد است که هر شماره (به نام «آدرس IP») با دستگاه متفاوتی مرتبط است.

با این حال برای ذهن انسان سخت است که لیست های طولانی اعداد را به خاطر بسپارد، بنابراین DNS از حروف به جای اعداد استفاده می کند و سپس یک سری  حروف دقیق را با یک سری اعداد دقیق پیوند می دهد. نتیجه نهایی این است که وب‌سایت ICANN را می‌توان در «icann.org» به جای «192.0.32.7» یافت – که این همان چیزی است که رایانه‌های روی شبکه آن را می‌شناسند.

میزیت آیکان ( ICANN )

یکی از مزیت های این سیستم ، جدا از اینکه استفاده از شبکه را برای افراد بسیار آسان می کند این است که یک نام دامنه خاص لازم نیست به یک رایانه خاص متصل شود زیرا پیوند بین یک دامنه خاص و یک آدرس IP خاص را می توان به سرعت تغییر داد. و به راحتی به لطف زیرساخت DNS که دائماً به روز می شود ، این تغییر پس از 48 ساعت توسط کل اینترنت شناسایی می شود. نتیجه یک سیستم بسیار انعطاف پذیر است.

نام دامنه ی آیکان ( ICANN )

نام دامنه شامل دو عنصر است : قبل و بعد از “نقطه”. قسمت سمت راست نقطه ، مانند “com”، “net”، “org” و غیره به عنوان “دامنه سطح بالا” یا TLD شناخته می شود. یک شرکت در هر مورد (به نام رجیستری) ، مسئول تمام دامنه‌هایی است که به آن TLD خاص ختم می‌شوند و به فهرست کامل دامنه‌ها مستقیماً تحت آن نام و همچنین آدرس‌های IP که آن نام‌ها با آن‌ها مرتبط هستند دسترسی دارد.

قسمت قبل از نقطه ، نام دامنه ای است که ثبت می کنید و سپس برای ارائه سیستم های آنلاین مانند وب سایت ، ایمیل و غیره استفاده می شود. این دامنه‌ها توسط تعداد زیادی «رجیسترار» فروخته می‌شوند ، آنها به‌صورت رایگان که هزینه‌ای را که می‌خواهند دریافت می‌کنند ، اگرچه در هر مورد ، هزینه‌ای را برای هر دامنه به ثبت خاصی که دامنه تحت نام آن ثبت می‌شود ، پرداخت می‌کنند. ICANN قراردادهایی را با هر رجیستری تنظیم می کند.

همچنین یک سیستم اعتباربخشی را برای ثبت کنندگان اجرا می کند. این قراردادها هستند که یک محیط ثابت و پایدار برای سیستم نام دامنه و در نتیجه اینترنت فراهم می کنند. به طور خلاصه ، DNS یک سیستم آدرس دهی برای اینترنت فراهم می کند تا مردم بتوانند وب سایت های خاصی را پیدا کنند. همچنین پایه ای برای ایمیل و بسیاری از کاربردهای آنلاین دیگر است.

نام دامنه ی آیکان ( ICANN )
( وستا سرور میزبانی حرفه ای هاستینگ و سرور های مجازی ایران )

آیکان ( ICANN) و آدرس های IP

ICANN نقش مدیریتی مشابهی با آدرس‌های IP مورد استفاده رایانه‌ها ایفا می‌کند ، همانطور که با نام‌های دامنه مورد استفاده توسط افراد انجام میشود. همانطور که نمی توانید دو نام دامنه یکسان داشته باشید (در غیر این صورت هرگز نمی دانید که در نهایت به کجا خواهید رسید) ، به همان دلیل نیز امکان وجود دو آدرس IP یکسان وجود ندارد.

مجدداً ، ICANN سیستم را اجرا نمی کند ، اما به هماهنگ کردن نحوه ارائه آدرس های IP برای جلوگیری از تکرار یا برخورد کمک می کند. ICANN همچنین منبع مرکزی برای آدرس‌های IP است که از آنجا محدوده‌ها به ثبت‌های منطقه‌ای عرضه می‌شوند که به نوبه خود آنها را به ارائه‌دهندگان شبکه توزیع می‌کنند.

نقش آیکان ( ICANN )

همانطور که قبلا ذکر شد ، نقش ICANN نظارت بر شبکه عظیم و پیچیده بهم پیوسته برای شناسه‌های منحصربه‌فرد است که به رایانه‌های موجود در اینترنت اجازه می‌دهد یکدیگر را پیدا کنند. این اصطلاح “universal resolvability” نامیده می شود و به این معنی است که در هر کجای شبکه  و از این رو در جهان هنگام دسترسی به شبکه ، همان نتایج قابل پیش بینی را دریافت می کنید. بدون این ، شما می توانید به اینترنت دست پیدا کنید که بسته به موقعیت مکانی شما در جهان کاملاً متفاوت عمل می کند.

آیکان ( ICANN) و آدرس های IP
همراهان محترم وستا سرور میتوانند از میزبانی های رایگان وستا سرور بهره ببرند

ساختار آیکان ( ICANN )

ICANN از تعدادی گروه مختلف تشکیل شده است که هر یک نشان دهنده منافع متفاوتی در اینترنت هستند و همه آنها در تصمیمات نهایی ICANN نقش دارند.

سه “سازمان حامی” وجود دارد که نمایندگی می کنند : سازمان هایی که با آدرس های IP سر و کار دارند سازمان هایی که با نام دامنه سروکار دارند مدیران دامنه های سطح بالای کشور. چهار “کمیته مشورتی” وجود دارد که به ICANN مشاوره و توصیه هایی ارائه می دهند. اینها نشان دهنده ی :

دولت ها و سازمان های معاهده بین المللی اپراتورهای سرور ریشه کسانی که نگران امنیت اینترنت هستند جامعه “در کل”، به معنای کاربران متوسط ​​اینترنت. و در نهایت، یک گروه رابط فنی وجود دارد که با سازمان هایی که پروتکل های اساسی برای فناوری های اینترنت را طراحی می کنند، کار می کند.

تصمیمات نهایی ICANN توسط هیئت مدیره گرفته می شود. هیئت مدیره از 21 عضو تشکیل شده است که 15 نفر از آنها حق رای دارند و 6 نفر رابط بدون رای هستند. اکثریت اعضای رای دهنده (هشت نفر از آنها) توسط یک کمیته نامزد مستقل انتخاب می شوند و بقیه اعضای نامزدی از سازمان های حامی هستند.

سپس ICANN یک رئیس و مدیرعامل دارد که همچنین عضو هیئت مدیره است و کار کارکنان ICANN را که در سراسر جهان مستقر هستند و به هماهنگی ، مدیریت و در نهایت اجرای همه بحث‌ها و تصمیمات مختلف توسط سازمان‌های پشتیبان کمک می‌کنند. کمیته های مشورتی یک بازرس ICANN به عنوان یک بازبین مستقل از کار کارکنان و هیئت مدیره ICANN عمل می کند.

در انتها تشکر میکنیم از همراهی گرم شما همراهان.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.