بک لینک چیست؟

بک لینک چیست؟

بک لینک در واقع زمانی بوجود می آید که یک وب سایت از طریق لینک به سایت دیگری وصل می شود.

بک لینک، می تواند لینک ورودی « inbound link » باشد که باعث شود کاربران به سایت شما وارد شوند و می تواند لینک خارجی « External link » باشد که کاربران را به خارج از وب سایت شما هدایت کند.

بک لینک ها از نظر سئو برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند و البته به این نکته توجه کنید که تمام بک لینک ها باعث بالارفتن سئو سایت نمی شوند بلکه بعضی از آنها باعث پایین آمدن سئو می شوند.

بک لینک

بک لینک (BackLink) چیست؟

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو سایت لینک سازی یا بک لینک است.

بک لینک در واقع یک فرایند است که در آن سایت ها از یکدیگر لینک دریافت می کنند. و این موضوع برای سایت ما زمانی مهم می شود که در آن سایت ما از دیگر سایت ها لینک دریافت کند و کاربران بوسیله آن لینک به صفحه سایت ما در اینترنت متصل می شوند.

موتورهای جستجو مانند گوگل وقتی یک سایت را بررسی می کنند تمام لینک های آن سایت را هم بررسی می کنند و یک مسیر حرکتی برای موتورهای جستجو برای صفحاتی که به آنها لینک شده است، شکل می گیرد.

 

معرفی انواع بک لینک و تاثیر آنها بر سئو

بک لینک ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند که می توان بک لینک « follow » و « nofollow » و همانطور که گفته شد بک لینک داخلی و خارجی نام برد.

همانطور که گفته شد گوگل تمام لینک های موجود در یک صفحه را بررسی می کند و توسط این لینک ها یک مسیر اصلی برای موتورهای جستجوی گوگل شکل می گیرد که در این مسیر گوگل سایت های جدید را یافته و آن ها را ایندکس می کند. هر چه تعداد این لینک ها بیشتر باشد و از نظر کیفیت بالا باشند بر نتایج گوگل از نظر رتبه بندی سایت تاثیر زیادی دارد.

و در واقع لینک های موجود در یک صفحه به صفحاتی که به آن ها لینک شده اند ارزش و اعتبار می دهند.

اهمیت بک لینک در سئو

تفاوت بک لینک follow و nofollow

در سال 1990 گوگل page rank را معرفی کرد. و وقتی به صفحات وب یک رتبه اختصاص داد با پیج رنک بک لینک ها با این رتبه ها تاثیر مستقیم داشتد به این صورت که وقتی یک صفحه به صفحه دیگر لینک می شد روی رتبه صفحه مقصد تاثیر می گذاشت.

بسیاری از مدیران سایت ها و متخصصین سئو با استفاده از این تکنیک یعنی تبادل بک لینک ها و یا خرید آن ها توانستند رتبه سئو خود را در نتایج گوگل بالا ببرند.

با بالا رفتن این معاملات گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد که این الگوریتم تمام سایت های که به این روش لینک سازی می کردند را شناسایی و آن ها را جریمه می کرد تا اینکه page rank به کلی حذف شد.

تمام بک لینک ها به صورت پیش فرض روی « follow » هستند اما بعضی مدیران وب سایت ها با استفاده از یک کد دستوری HTML از انتقال رتبه یک سایت به سایت دیگر بوسیله بک لینک جلوگیری کردند. در بک لینک « nofollow » هر چند یک سایت به سایت دیگر لینک می دهد اما سایت مقصد رتبه ای از سایت مبدا دریافت نمی کند.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

همان طور که قبلا گفته شد اگر بین صفحه ای از یک سایت با صفحه دیگر از همان سایت بک لینک ایجاد شود به آن « بک لینک داخلی » می گویند. و اگر یک لینک از یک سایت به صفحات سایت دیگری داده شود به آن « بک لینک خارجی » می گویند.

 

متن لینک شده یا Anchor Text

Anchor Text همان عبارتی است که با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگر لینک می شوید. این کلمه یا عبارت برای گوگل اهمیت زیادی دارد و در واقع متن لینک شده به سایت ارزش و اعتبار می دهد.

به دلیل اهمیت متن یا کلمه لینک شده بهتر است آن ها به یکی از صورت های زیر باشند :

  • عینا خود کلمه کلیدی
  • بعضی عبارت های عمومی
  • نام وب سایت مانند « وستا سرور »
  • کلمه یا عبارتی که در سئو سایت مهم است
  • ترکیبی از نام وب سایت و کلمه ایی که در سئو مهم است
  • عبارت های مشخص مانند « اینجا کلیک کنید »

Anchor Text نشان می دهد که موضوع صفحه ای که به آن لینک شده است چیست و می تواند بر جایگاه رتبه بندی سایت در گوگل تاثیر زیادی داشته باشد. البته به این نکته دقت کنید که بک لینک های صفحه شما توازن لازم را داشته باشند چون گوگل می تواند رفتارهای غیر طبیعی لینک سازی را شناسایی کند و اگر بک لینک ها توازن لازم را نداشته باشند ممکن است بر رتبه سایت تاثیر منفی بگذارند.

بک لینک و سئو و کلمات دیگر

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

گوگل برای تعیین ارزش و اعتبار بک لینک های یک وب سایت فاکتورهایی را در نظر می گیرد که در اینجا آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم :

اعتبار دامنه یا Domain Authority

وب سایت های معروفی وجود دارند که اعتبار آن ها از طریق لینک میتواند به اعتبار سایت شما بسیار کمک کند. معمولا میزان اعتبار هر سایت را با یک عدد به نام اعتبار دامنه (Domain Authority ) تشخیص می دهند که عددی بین 0 تا 100 است و با نزدیک شدن عدد به 100 دامنه معتبرتر است.

برای تعیین این عدد معیارهای زیادی مانند عمر دامنه، تعداد لینک های ورودی و خروجی و … را در نظر می گیرند.

اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه در واقع برای یک صفحه از یک دامنه سنجیده می شود و حتی اگر دامنه از اعتبار بالایی برخوردار باشد ممکن است صفحه ای که به سایت شما لینک شده است چندان معتبر نباشد. معمولا اعتبار یک صفحه را بر اساس بک لینک های داخلی آن صفحه و همینطور لینک هایی که مستقیم برای صفحه مورد نظر بوجود آمده اند تعیین می کنند.

برای پیدا کردن اعتبار صفحه (PA) و اعتبار دامنه (DA) ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین و قدرتمندترین آن ها Moz Bar است.

تعداد لینک های خروجی

دامنه هایی که به وب سایت شما لینک می دهند ممکن است به سایت های زیادی لینک داده باشند که این موضوع باعث کم شدن ارزش و اعتبار سایت شما می شود.

هر چه تعداد لینک سازی های خروجی از یک صفحه که به سایت شما لینک شده است کمتر باشد اعتباری که به سایت شما می دهد بیشتر است.

میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی های گوگل ارتیاط موضوعی بین صفحاتی است که به هم لینک می شوند. اگر لینک ها با موضوع سایت ارتباط داشته باشند رتبه وب سایت را بالا می برند و اگر از سایت های دانلود باشند اعتبار خوبی برای سایت شما بوجود نمی آورند.

محل قرارگیری بک لینک

محل قرارگیری لینک ها هم به سایت شما ارزش و اعتبار می دهد برای مثال اگر لینک ها در صفحه اصلی باشند اعتبار بالاتری خواهند داشت تا اینکه در فهرست کنار صفحه و یا فوترها باشند. چون در این مکان ها ممکن است لینک میان لیست اسامی گم شود و یا اصلا برای گوگل نمایش داده نشود.

 

سخن پایانی

قطعا لینک سازی درست در یک وب سایت می تواند باعث شود که سئو سایت بهبود یابد و رتبه سایت در نتایج گوگل بالا برود.

اما باید قبل از لینک سازی با تمام تکنیک های مربوط به آن آشنا باشید تا با انتخاب درست سایت ها و ایجاد لینک های با ارزش سئو سایت را بالا ببرید.

در این مقاله بک لینک ها و لینک سازی درست را مورد بررسی قرار دادیم تا با مطالعه آن بتوانید رتبه وب سایت خود را در نتایج گوگل بالا ببرید.

 

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.